Keresés ebben a blogban

2018. április 27., péntek

A Vörös Hadsereg útja


Debrecen főutcája hagyományosan a Piac utca nevet viseli, mivel évszázadokon át vásároknak volt a helyszíne. De 1915 és 1945 között Ferenc József útnak hívták, aztán pedig a rendszerváltásig Vörös Hadsereg útjának.

A Vörös Hadsereg útja is a Petőfi teret és a Kálvin teret kötötte össze, vagy ha úgy tetszik, a Nagyállomást és a Nagytemplomot. Egy kanyar volt (van) benne, mégpedig a megyeháza környékén. Az első fotó a II. világháború utáni belvárost ábrázolja. A tanácsháza (a mai városháza) és az Alföldi-palota előtt is szovjet emlékművek álltak, a villamosok még szélen közlekedtek, s az utcát gazdagon díszítették parkok és fasorok. Fotó: Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.
A galéria a képre kattintva is megnyitható.


A fasorok az 1960-as évek közepéig futottak végig a Vörös Hadsereg útján. Nem csak csodálatos látvány volt, de árnyékot is könnyen lehetett találni a napsütötte forróságban.
Fotó: MTI, Fényes / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


Az 1960-as években a szép növények mellett a híres-nevezetes zenélő szökőkút is működött az Aranybika előtt. A Nagytemplom keleti tornyából az alábbi panorámát lehetett megcsodálni.
Fotó: Bakonyi / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A szökőkútról szerencsére meglehetősen sokféle képeslap is fennmaradt. A létesítmény kávája Zsolnay-kerámiából készült, a köríves medencéit pedig kis zuhatag kapcsolta össze.
Fotó: Főváros Foto V. / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A következő felvételen színesben mutatjuk meg a főteret. A szökőkutat gyepszőnyeg övezte, körülötte pedig villamosmegállók voltak. Fotó: Horváth / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A sínek szinte behálózták a Vörös Hadsereg útját és a Kossuth teret, s ezek villamoskapcsolatban álltak a Kossuth, a Csapó és a Hatvan utcával is. Fotó: Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


1973-ig a Bika melletti épületsor is megvolt, mígnem lerobbantották. A képen is látható a híres átjáró, ami a sporttelepre vitt (ahol télen korcsolyázni is lehetett), ugyanakkor ezekben a házakban működött az emlékezetes delikátüzlet is. Reprint: Uropath.


A sokat emlegetett szálloda előtt a városközpont átépítéséig szervizút volt, és a Bajcsy-Zsilinszky utcában is közlekedhettek gépjárművek (sőt a 28-as buszok is). A hotel előtt is park feküdt, s az épületet általában nemzetközi lobogók is ékesítették. Fotó: Hapák József / Balázs és Társa Bt.


A Bikával szemközt állt a felszabadulási emlékmű. Ezt az ezredfordulós átépítéskor kijjebb és alacsonyabbra tették, és a rendszerváltás szobordöntögető logikájával ellentétesen, meghagyták. Sőt, később elnevezték „Pátzay Pál”-nak, legalábbis a felirata alapján.
Fotó: Tulok Ferenc / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A felszabadulási emlékműnél még nem volt szökőkút, mint napjainkban. A Vörös Hadsereg útján autók és buszok jártak, és végül helyenként egyre kevesebb lett rajta a növény. 
Fotó: Ripely Imre / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A forgalom nyolc sávon zajlott a főutcán. De ugyanakkor az is érdekes, hogy volt idő, amikor az itt látható tanácsházában is tejivó működött, nem csak a Kossuth utcán.
Fotó: MTI, Fényes Tamás / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


Az alábbi lapon még fehér óraszámlapokkal láthatjuk a Nagytemplomot. A háttérben, a tanítóképző mellett még nincs meg a HÁÉV-székház, balról pedig egy daru építi éppen a Hunyadi és Bethlen utcai panelsorokat. Fotó: Fotó: Ripely Imre / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


A Kossuth tér egyébkébként szinte mindig rendezett volt, és növények takarták el a főutca forgalmától. A képen látható fákat majdnem mind egy szálig kivágták az ezredfordulós átépítéskor.
Szerző: Ismeretlen. Kiadó: Ismeretlen.


A Nagytemplom előtti „halálkanyar” az egyik különleges része volt a Vörös Hadsereg útjához kötődő korszaknak. Sőt, ez az idő átnyúlt az évezred végéig, hiszen addig lehetett autózni és buszozni a Kossuth tér körül. Fotó: Ars Una Studio.


A korszak jellegzetes utcaképe a Vörös Hadsereg útjáról. Mindkét oldalban szocialista kocsik és motorkerékpárok sorakoznak, középen pedig épp egy Benga villamos halad a Nagyerdő felé.
Fotó: Tulok Ferenc / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata.


(Az itt megosztott képeslapokat se a netről szedtük össze másoktól, hanem a valódi kiadványok alkotta gyűjteményünk példányai.)


A főutca hajlata. Fotó: Csobaji Előd / Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.