Keresés ebben a blogban

2018. április 13., péntek

A Li–2-es csodarepcsi

A debreceni Nagyerdei Kultúrpark legkedveltebb játszóeszköze egy gyönyörűséges gépmadár volt: a dombtetőn kiállított Li–2-es gép, aminek a pilótafülkéjébe is be lehetett ülni.

A Kádár János pártfőtitkár által 1960. május 14-én felavatott vidámpark területén korábban huszárlőtér volt, amihez dombok is tartoztak. Az egyik ilyen halomból építették meg a Li–2-es gép talapzatát is, amin egyébként először egy kisgép és a névadó Ludas Matyi szobra állt.

A Li–2-es gép 1964-ben, repülve jött Budapestről Debrecenbe. Itt a reptérről már szállítva vitték a Nagyerdőbe. A csillogó szerkezet sasként feszített a Nagyerdőben, alatta-körülötte pedig a céllövölde, a hullámvasút, a lovas forgó, valamint a kisvonat is zakatolt.

Nagyobb fotókért kattints a képre!

Li–2-es repülőgépeket az amerikai DC–3-asok licence alapján, 1936-tól gyártották a Szovjetunióban. A fesztávolsága 28,81 méter, a hossza 19,65 méter, és kialakítástól függően megközelítőleg huszonöten utazhattak rajta.
A maximális sebessége 300 km/h volt, az utazómagassága pedig 5600 méter. A vidámpark Li–2-ese a Malév-felirat és a nemzeti trikolór mellett a „HA-LIR” lajstromjelet is viselte. A világon ma már csak hazánkban repül egyetlen egy ilyen gép.

A felejthetetlen acélsas látványa az 1960-as évek végén
A nagyerdei Li–2-es fedélzetébe lépcsőkön lehetett bejutni, és eleinte a pilótafülkéje is nyitva állt a látogatók előtt (amíg el nem kezdték kilopogatni a műszereket). A szárnyaló idők 1987-ig tartottak: akkor a repcsit szétszedték, és a hármashegyi haditechnikai parkba költöztették.
A később onnan is széthordott, majd végképp leselejtezett gépről az egyik utolsó fotót Lőrinc János készítette 1989-ben. Akkoriban még egyébként az is tervben volt, hogy a kultúrpark vesz egy nagyobb repülőt (amiben presszót üzemeltetnek), végül azonban sajnos elálltak ettől, ugyanis drágának tartották a beruházást.

(Az itt megosztott fényképmásolatok a Nagyerdei Kultúrpark archívumából származnak. Köszönet értük!)


A repülőgép dombján már nagyok a fák. Korábban azt is tervezték, hogy medvekarámot építenek rá,
de ez se valósult meg: a dombtető a gép elszállítása óta üres

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.