A
debreceni Nagyerdei Kultúrpark egyik legkedveltebb játszóeszköze egy
gyönyörű gépmadár volt: a dombtetőn kiállított Li–2-es
repülő, aminek a pilótafülkéjébe is be lehetett ülni.
A
Kádár János állam- és MSZMP-vezető által 1960. május 14-én felavatott
vidámpark területén korábban huszárlőtér volt, amihez dombok is tartoztak.
Az egyik ilyen halomból építették meg a Li–2-es gép talapzatát
is, amin egyébként először egy kisgép és a névadó Lúdas Matyi
szobra állt.
A Li–2-es gép 1964-ben, repülve jött Budapestről
Debrecenbe. Itt a reptérről már szállítva vitték a Nagyerdőbe.
A csillogó szerkezet sasként feszített a Nagyerdőben,
alatta-körülötte pedig a céllövölde, a hullámvasút, a lovas forgó, valamint a kisvonat is zakatolt.
A vidámpark és a dombon tündöklő gépmadár 1965-ben |
A Li–2-es repülőgépeket az amerikai DC–3-asok licence alapján, 1936-tól gyártották a Szovjetunióban. A fesztávolsága 28,81 méter, a hossza 19,65 méter, és kialakítástól függően megközelítőleg 25-en utazhattak rajta.
Fotó: Méliusz Központi Könyvtárának Helytörténeti Részlege |
A maximális sebessége 300
km/h volt, az utazómagassága pedig 5600 méter. A vidámpark
Li–2-ese a Malév-felirat és a nemzeti trikolór mellett a
„HA-LIR” lajstromjelet is viselte. A világon ma már csak hazánkban repül egyetlen egy ilyen gép.
A nagyerdei Li–2-es fedélzetébe lépcsőkön lehetett bejutni, és
eleinte a pilótafülkéje is nyitva állt a látogatók előtt (amíg
el nem kezdték kilopogatni a műszereket). A szárnyaló idők 1987-ig
tartottak: akkor a repcsit szétszedték, és a hármashegyi
haditechnikai parkba költöztették. A később onnan is
széthordott, majd végképp leselejtezett gépről az egyik utolsó fotót Lőrinc János készítette 1989-ben. Akkoriban még egyébként
az is tervben volt, hogy a kultúrpark vesz egy nagyobb repülőt
(amiben presszót üzemeltetnek), végül azonban sajnos elálltak
ettől, ugyanis drágának tartották a beruházást.
Instagram-címünk: instagram.com/dbkeplap. Kövess minket ott is!
A repülőgép dombján már nagyok a fák. Korábban azt is tervezték, hogy medvekarámot építenek rá, de ez se valósult meg: a dombtető a gép elszállítása óta üres. Fotó: © Debreceni Képeslapok |
Nagyerdei múltidéző cikkeink sok régi fotóval:
- A parkerdő spriccelős ivókútja
- A nagyerdei titkos smaragd tó
- A nyári napközis tábor
- A Békás-tó az átépítése előtt
- Volt egyszer egy csónakázó
- Nagyerdei lakomák régi szép Rózsakertje
- A strand főépülete, ahol fodrász és mozi is volt
- A nagyerdei fedett uszoda
- 110 éves a Nagyerdei Víztorony
- Stadionunk története 1934-től
- Lubickolás a Nagyerdő fái közt
- Volt egyszer egy Nagyerdő
- Ilyen lett volna az egyetem az eredeti tervei szerint
- A lebontott Nagyerdei Kemping
- Az utolsó régi nyár a strandon
- A Régi Vigadó
- Korizás anno a Nagyerdőben
- Volt egyszer egy Ifipark
- A Leveles Csárda
- A szabadtéri színpad 73 éves története
- A Nagyerdőben rejtőző hatalmas ufó
- A béke szigete a Nagyerdőn
- Az elásott Sesztina-padok
- Nagyerdei szellemtanyák
- A régi vidámpark
- Így szórakoztunk a vidámparkban 1974-ben
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése