Debrecenben 1911. március 16. óta járnak villamosok, míg gőzmozdonyok 1884. október 2-tól közlekedtek. A fenti kép az Attila térnél készült 1962-ben. Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr.
A dkv adattára szerint már 1915.
december
23-án megtoldották a Hatvan utcai vonalat (Aranybika –
Baromvásártér) a Ferenc Salvatore Hadikórházig.
1924.
február
18-án a Pallagig vezető villamospálya nyílt meg, s két
villamosjárat közlekedett a pályaudvar – Gazdasági Akadémia és
a Nagyerdő – Gazdasági Akadémia viszonylaton. 1927.
december
15-én átadták a Nagyerdei körúti pályát, amelyik az épülő egyetemi központot és a klinikatelepet érintette. A következő fotóblokk a Megyei Tanács és az IPK Vállalat Hajdú-Bihar című, 1978-as könyvében található.
Az
akkori viszonylatok a következők voltak. 1.:
Nagyállomás
– egyetem – klinikák – Nagyállomás. 2.:
Nagyállomás
– Nagyerdei Fürdő. 3.:
Nagyerdei
Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag. 4.: városháza – közvágóhíd. 5.:
Aranybika
– Baromvásártér. 6.:
Aranybika
– tűzérlaktanya. 12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia,
Pallag. A Csapó utcai vonalat 1934.
június
2-án hosszabbították
meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd 1938-ban a
főkapujáig. 1943-ban a
Hatvan utcai vonalat is kihúzták a mezőgazdasági
középiskoláig, majd 1949-ben a
Görgey utcáig (itt járt az 5-ös villamos).
![]() |
Múlt és jelen. Fotó: © Debreceni Képeslapok |
1950: a Nagyerdő és a tüdőszanatórium közti, 7-es vonal átadása. 1962: a Kossuth utcai pálya áthelyezése a mai Szent Anna utcára (4-es vonal). 1969. június 20-án forgalomba állt az első, Debrecenben gyártott FVV 1200-as csuklós villamos (a „Bengáli”). Mégis, 1970. március 31-én bezárták a 3. és a 7. számú – Pallagra és a tüdőszanatóriumhoz közlekedő – vonalakat. Ezt további drasztikus lépések követték. 1971. május 31.: a 6-os számú, azaz a Csapó utcai vonal megszüntetése.
![]() |
A belváros látképe. Fotó: Bakonyi Béla, 1964 |
1973.
szeptember
29-én az 5-ös számú (Hatvan utcai) vonal megszüntetése, végül
1975.
június
23-án a Szent Anna utcai, 4-es számú vonalé. Tehát 2025 nyarán már 50 éve lesz, hogy akkor egy vonala maradt a cívisvárosnak.
Az már a legújabb kori krónikánkhoz tartozik, hogy hosszas és „nem mindennapi” beruházás nyomán, Debrecennek 2014 februárja óta ismét két villamosvonala van, amiken Ganz Hunslet és CAF járművek közlekednek (a Bengálikat abban az esztendőben nyugdíjba küldték).
Képeslap-kollekciónkban további járműábrázolások is megtekinthetők!
![]() |
Tanuló/nyugdíjas összvonalas villamosbérlet 1972-ben |
Kapcsolódó összeállításaink sok régi képpel:
- A gőzmozdonyos cívisváros
- A villamosközlekedés aranykora
- Az utolsó Bengáli
- Az első CAF
- A 4-es villamos
- Az 5-ös villamos
- A 6-os villamos
- A pallagi és a szanatóriumi villamosok
- 30 éve trolival
- A fénytroli
- A Mikulás-Bengáli
- A közlekedéstörténeti emlékszoba
- A szajoli vasúti katasztrófa
- Futurisztikus szupervonatok a Nagyállomáson
- A XII-es páncélvonat Debrecenben
- A mozdonyok és vonatozás szerelmese
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése