Keresés ebben a blogban

2024. március 16., szombat

A debreceni villamosközlekedés aranykora

A régi négyes vonal a Kossuth utcán. A kocsik a Nap utcán jutottak a Vágóhíd utcára. Reprint: Uropath

Debrecenben 1911. március 16. óta járnak villamosok, míg gőzmozdonyok 1884. október 2-tól közlekedtek.

A Vörös Hadsereg útja az 1960-as évek elején. Fotó: Képzőművészeti Alap

A dkv adattára szerint már 1915. december 23-án megtoldották a Hatvan utcai vonalat (Aranybika – Baromvásártér) a Ferenc Salvatore Hadikórházig. 


1924. február 18-án a Pallagig vezető villamospálya nyílt meg, s két villamosjárat közlekedett a pályaudvarGazdasági Akadémia és a Nagyerdő – Gazdasági Akadémia viszonylaton. 1927. december 15-én átadták a Nagyerdei körúti pályát, amelyik az épülő egyetemi központot és a klinikatelepet érintette.

Bengák és Ikarusok 1978-ban a Vörös Hadsereg útján. Fotók: Megyei Tanács, IPK Vállalat

Az akkori viszonylatok a következők voltak. 1.: Nagyállomás – egyetem – klinikák – Nagyállomás. 2.: Nagyállomás – Nagyerdei Fürdő. 3.: Nagyerdei Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag. 4.: városháza – közvágóhíd. 5.: Aranybika – Baromvásártér. 6.: Aranybika – tűzérlaktanya. 12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia, Pallag. A Csapó utcai vonalat 1934. június 2-án hosszabbították meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd 1938-ban a főkapujáig. 1943-ban a Hatvan utcai vonalat is kihúzták a mezőgazdasági középiskoláig, majd 1949-ben a Görgey utcáig (itt járt az 5-ös villamos).

Nosztalgiakocsik és CAF a Nagyállomásnál. Fotó: © Debreceni Képeslapok

1950: a Nagyerdő és a tüdőszanatórium közti, 7-es vonal átadása. 1962: a Kossuth utcai pálya áthelyezése a mai Szent Anna utcára (4-es vonal). 1969. június 20-án forgalomba állt az első, Debrecenben gyártott FVV 1200-as csuklós villamos (a „Bengáli”). Mégis, 1970. március 31-én bezárták a 3. és a 7. számú – Pallagra és a tüdőszanatóriumhoz közlekedő – vonalakat. Ezt további drasztikus lépések követték. 1971. május 31.: a 6-os számú, azaz a Csapó utcai vonal megszüntetése.

A belváros látképe Bakonyi Béla 1964-es képeslapfotóján

1973. szeptember 29-én az 5-ös számú (Hatvan utcai) vonal megszüntetése, végül 1975. június 23-án a Szent Anna utcai, 4-es számú vonalé. Tehát 2025 nyarán már 50 éve lesz, hogy akkor egy vonala maradt a cívisvárosnak.

Gyönyörű Bengáli villamos a debreceni főtéren, 2022. május 11-én. A tujával a közlekedési kultúra napja  alkalmából
lehetett ingyen utazni az 1-es és a 2-es vonalon is. Fotók: © Vass Attila Tamás / Debreceni Képeslapok

Az már a legújabb kori krónikánkhoz tartozik, hogy hosszas és „nem mindennapi” beruházás nyomán, Debrecennek 2014 februárja óta ismét két villamosvonala van, amiken Ganz Hunslet és CAF járművek közlekednek (a Bengálikat abban az esztendőben nyugdíjba küldték). 

A Debreceni Közlekedési Vállalat kollektívája az 1950-es években, a villamoson ötágú csillag.
A fotót a DKV és a Csokonai Színház helytörténeti kiállításán repróztuk

Képeslap-kollekciónkban további járműábrázolások is megtekinthetők!

Tanuló/nyugdíjas összvonalas villamosbérlet 1972-ben, ára 15 forint. Repró: © Debreceni Képeslapok


Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Képeslapként használható DKV-villamosjegyek, Gara Kálmán ajándékai. Design: Navép Kft., rinoceros Stúdió

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése