A
debreceni trolibusz-közlekedés éppen 30 esztendeje, 1985. július
2-án kezdődött. A régi szovjet vörös ördögökön, a ZIU-kon
utazni sokszor felért egy igazi túlélő kalandtúrával, de ma már
szerencsére főként korszerű, komfortos járművek futnak. Az évforduló alkalmából 2015. július 2-án kiállítás nyílik a Méliuszban, másnap pedig átadják a DKV-emlékszobát is.
A helyi közösségi közlekedési szolgáltató, a DKV így ír a krónikájában az úttörő eseményről: az ünnepélyes avatóünnepség a Névtelen utca Erzsébet utca felőli torkolatában volt, ahol Urbán Lajos közlekedési miniszter adta át jelképesen Nagy Géza igazgatónak és a cégnek az új tömegközlekedési járművek üzemeltetési jogát. A vonal a 2-es viszonylatszámot kapta. Akkor egyébként már csak az egyes számú villamosok közlekedtek Debrecenben.
A helyi közösségi közlekedési szolgáltató, a DKV így ír a krónikájában az úttörő eseményről: az ünnepélyes avatóünnepség a Névtelen utca Erzsébet utca felőli torkolatában volt, ahol Urbán Lajos közlekedési miniszter adta át jelképesen Nagy Géza igazgatónak és a cégnek az új tömegközlekedési járművek üzemeltetési jogát. A vonal a 2-es viszonylatszámot kapta. Akkor egyébként már csak az egyes számú villamosok közlekedtek Debrecenben.
ZIU 9-es troli a Wesselényi utcán, az 1980-as évek közepén. Képeslapfotó: Nagy Imre / TOP CARD Kiadó |
1986.
szeptember elsejével ezt meghosszabbították a Köztemető
főkapujáig, míg az MGM-ig közlekedő betétjárat a 2A
viszonylatszámot kapta. Két évvel később, 1988. október 3-án a
DKV üzembe helyezte a 3-as számú trolibuszvonalát is. S miért
tűnt olykor kalandtúrának a trolibuszozás? Azért, mert a ZIU-k
induláskor és fékezéskor nagyon hirtelen mozdulatokat végeztek,
az utasok pedig olyankor repültek, csapódtak, ütődtek, amerre
láttak. De spongyát rá, hála Istennek, ez már a múlt, hiszen 2005 óta szuper kocsikkal (is) büszkélkedhetünk.
DKV-parádé a belvárosban, a 2015-ös környezetvédelmi világnap alkalmából |
A társaság járműparkjában ma is van hat ZIU-9-es, de ezek már
nagyon ritkán tűnnek föl a városban. A 31 szóló trolibusz
között öt Ganz Solaris T12, öt Ganz Solaris T 12 D, valamint 11
Ganz Skoda T 12 D-2 és egy MAZ 103T troli található. Sőt, az
állományt négy csuklós Ikarus–Obus 280T9.90 típusú trolibusz
is gyarapítja, melyek között van régi piros és átfestett kék
is. A kocsik egyébként napjainkban a 3, a 3A, a 4, az 5 és az 5A
jelű vonalakon közlekednek.
Egy ma is használt csuklós Ikarus trolibusz a volt Keletterv előtt (Wesselényi u.) |
A
30. évforduló alkalmából troliközlekedés-történeti kiállítást
rendezett a Bem téri Méliusz-könyvtár. A tárlatot Nagy Attila
DKV-vezérigazgató nyitja meg 2015. július 2-án 16 órától, s a
bemutatott dokumentumok, relikviák a hónap végéig tekinthetők
meg. Másnap, július 3-án 11 órától a közlekedéstörténeti emlékszobát is átadják a Salétrom utca 3. szám alatti DKV-telepen. Járműves képeslapjainkat lásd: itt.
Ganz troli a Kossuth utca és a Széchenyi utca között |
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése