Keresés ebben a blogban

2023. október 31., kedd

A ma százöt éve meggyilkolt Tisza István miniszterelnök és az Egyetem téri szobrának viszontagságos története


Debreceni Egyetem alapítójának, a cívisváros egykori diákjának, gróf Tisza Istvánnak a szobra immár az oktatási intézmény főépülete előtt áll: az alkotást ide helyezték át, 
és avatták fel ünnepélyesen 2016. október 31-én. Az idevezető út azonban korántsem volt ennyire egyszerű.

Az Egyetem téri végső helyén felállított Tisza-szobor leleplezése 2016. október 31-én. Mai fotók: © Debreceni Képeslapok

A néhai miniszterelnököt (1861. április 22. – 1918. október 31.) ábrázoló bronzalakot az a Kisfaludi Stróbl Zsigmond készítette, aki később a budapesti Szabadság-szobrot is megalkotta. A mű 1926. október 26-tól eredetileg az orvostudományi egyetem központi palotája előtt volt, s 1945 áprilisában diákok döntötték le. Aztán a Déri Múzeumban őrizték az ezredfordulóig, amikor az akkori tevékeny városvédő egyesület kezdeményezésére kerülhetett vissza a Nagyerdei körútra.

Balról: a szobrot 1926-ban Klebelsberg Kunó miniszter avatta fel. Jobb felső sarok: Ferenc József és Tisza István.
Jobbra lent: Gróf Tisza István szobra 1945-ig állt az orvospalota előtt

Ez azonban továbbra is csupán ideiglenes hely volt, mivel az igazi szándék már a kezdetekkor is az volt, hogy a merényletben elhunyt gróf Tisza István szobra az egész egyetem főépülete előtt álljon. Ez a főépület 1932-ben készült el, tehát 14 évvel később, mint az orvosegyetemi palota.

A Tisza-szobor koszorúzása amikor még az orvospalota előtt állt (nyitóképünk teljes méretben)

Kilencven év után azonban a kompozíció – amit Győrfi Lajos restaurált – a hallgatói önkormányzat kezdeményezésére immár az őt megillető téren tekint le az utókor emberére.
(Összeállításunk archív képeit az újraavatás előtti konferencia fotótárlatán repróztuk.)

Gróf Tisza István szobra nemzeti lobogóval letakarva az Egyetem téren, a 2016. október 31-i újraavatás előtt. Fotók: © Debreceni Képeslapok

DBKL

Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése