Gőzvonat a Nagyállomásnál. Nagyításért kattints a képre! |
Debrecenben 1911. március 16. óta járnak villamosok. Azelőtt pedig
(1884. október 2-tól) gőzmozdonyos szerelvények és lóvasutak
közlekedtek.
A
dkv.hu adattára szerint
már 1915.
december
23-án meghosszabbították a Hatvan utcai vonalat (Aranybika Szálló
– Baromvásártér) a Ferenc Salvatore Hadikórházig. 1924.
február
18-án a Pallagig vezető villamospálya nyílt meg, s két
villamosjárat közlekedett a
pályaudvar – Gazdasági Akadémia és
a Nagyerdő – Gazdasági Akadémia viszonylaton. 1927.
december
15-én átadták a Nagyerdei körúti pályát, amelyik az épülő
egyetemi központot és a klinikatelepet érintette.
Lóvasút a Kossuth utcán |
Az
akkori viszonylatok a következők voltak.
1.: Nagyállomás – egyetem – klinikák – Nagyállomás.
2.: Nagyállomás – Nagyerdei Fürdő.
3.: Nagyerdei Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag.
4.: városháza – közvágóhíd.
5.: Aranybika – Baromvásártér.
6.: Aranybika – tűzérlaktanya.
12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia, Pallag.
A Csapó utcai vonalat 1934. június 2-án hosszabbították meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd
1.: Nagyállomás – egyetem – klinikák – Nagyállomás.
2.: Nagyállomás – Nagyerdei Fürdő.
3.: Nagyerdei Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag.
4.: városháza – közvágóhíd.
5.: Aranybika – Baromvásártér.
6.: Aranybika – tűzérlaktanya.
12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia, Pallag.
A Csapó utcai vonalat 1934. június 2-án hosszabbították meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd
1938-ban a főkapujáig. 1943-ban
a Hatvan utcai vonalat is meghosszabbították a mezőgazdasági középiskoláig
(a mai agrártudományi karig), majd 1949-ben a Görgey utcáig. 1950:
a Nagyerdő
és
a tüdőszanatórium közti, 7-es vonal átadása. 1962:
a Kossuth utcai pálya áthelyezése a mai Szent Anna utcára (4-es vonal).
1969.
június
20-án forgalomba állt az első, Debrecenben gyártott FVV 1200-as
csuklós villamos (a „Bengáli”).
Tömegközlekedés a főtéren, 1914 előtt |
Mégis, 1970.
március
31-én bezárták a 3. és a 7. számú – Pallagra és a
tüdőszanatóriumhoz közlekedő – vonalakat. Ezt további
drasztikus lépések követték: 1971.
május
31.: a 6-os számú, Csapó utcai vonal megszüntetése. 1973.
szeptember
29-én az 5-ös számú (Hatvan utcai) vonal megszüntetése, végül
1975.
június
23-án a Szent Anna utcai, 4-es számú vonalé. Az már a legújabb kori krónikánkhoz tartozik,
hogy hosszas és „nem mindennapi"
beruházás nyomán,
Debrecennek 2014 februárja óta ismét két villamosvonala van,
amiken Ganz Hunslet és CAF-járművek közlekednek.
A Bengálikat abban az esztendőben nyugdíjba küldték, s immár
csak nosztalgiakocsiként szolgál(nak). Az alábbi galériánk az évtizedek kocsijait mutatja be. Fotók: Csokonai Kiadó, DKV, helytörténeti fotótár, Képzőművészeti Kiadó, Uropath.
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése