Keresés ebben a blogban

2024. február 8., csütörtök

Volt egyszer egy Debrecen tengerjáró hajó


Debrecen nevét a nagyvilágot járva a figyelmes szemlélő olyan meglepő helyeken is felfedezheti, mint például a budapesti Parlamenttel szemközti Duna-part. S hogy hol? Egy hajón, ami a Szilágyi Dezső térnél horgonyoz! Fotók: © Vass Attila Tamás / Debreceni Képeslapok

A Debrecen hajó és a Parlament látképe a partról. Fotó: © Debreceni Képeslapok

Mi a „Nagy ho-ho-horgász” Kolodkó-féle mini kukacszobrában gyönyörködtünk a közelben, amikor megakadt a szemünk a vízi jármű feliratán.

A Debrecen hajó közelében nézelődik a ,,Főkukac". Fotó: © Debreceni  Képeslapok

A Debrecen nevű Duna- és tengerjáró hajót a Wikipédia leírása szerint az Újpesti Hajógyár építette, és 1939-ben bocsátották vízre.

A Debrecen hajó a csepeli szabadkikötőben, 1961-ben. Fotó: Fortepan / Horvath József

Eredetileg Kassa volt a neve, és 1947-ig viselte azt. Debrecen 1947-től 1964-ig volt, végül pedig 1. sz Műhelyhajó néven dolgozott a 2006-os nyugdíjazásáig.

A Debrecen hajó hídja és főkapuja. Fotó: © Debreceni Képeslapok

Az 1947-es dátum azért is érdekes, mert a hajó 1941 és 1944 között hadi szolgálatot teljesített a II. világháborúban. 1944 végén a közelgő Vörös Hadsereg elől Ausztriába menekítették, ahonnan csak 1947-ben hozták haza Magyarországra. Akkor lett a neve Debrecen. 

A Debrecen hajó nemzeti színű kéménye. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A Debrecen hajó „karrierje” ezt követően jutott a csúcsra, hiszen a 60-as évekig a Duna, valamint a keleti mediterrán térség, a Fekete- és a Földközi-tenger kikötői között közlekedett.

A Debrecen hajó felszerelései közül a daruja is megmaradhatott az utókornak. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A 77,3 m hosszú, valamint 9,86 m széles és 6 m merülésű hajó maximális sebessége csaknem 10,5 csomó volt. Ma ez a hajó a magyar dunai és tengeri flotta utolsó, még meglévő tagja. 2004-ben a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány újíttatta fel, ottjártunkkor pedig rendezvényhajóként a budapesti Szilágyi Dezső téri Duna-parton állomásozott.

A Debrecen hajó hátulja a Lánchíd felől. A hajó mellett egy harmadik város neve: Sopron. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A helynek az is érdekessége, hogy a parton a Debrecen hajó vonalában tündököl a Szilágyi Dezső téri református templom, ami a formavilágával és a díszítettségével szintén ismerős lehet a Debrecenből érkezőknek. És nem véletlenül! Hiszen ezt az 1896-ban felavatott templomot is a mi Verestemplomunk, valamint református főgimnáziumunk tervezője, Petz Samu tervezte.

A Debrecen hajó fölött pompázó református templom (balról), valamint a debreceni Méliusz téri Verestemplom, melyeket egyaránt Petz Samu tervezett. Fotók: © Debreceni Képeslapok

Sőt, szintén a közelben található a debreceni (egykori) Sas utcai mackós kútnak is az ikertestvére, melyet Medgyessy Ferenc készített.

A debreceni Sas utcai és a budapesti II. kerületi Nagy Imre téri Mackós kút. Fotók: © Debreceni Képeslapok


Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése