Keresés ebben a blogban

2023. március 16., csütörtök

Utazás a síneken, anno...

Gőzvonat a Nagyállomásnál. Nagyításért kattints a képre!
Debrecenben 1911. március 16. óta járnak villamosok. Azelőtt pedig (1884. október 2-tól) gőzmozdonyos szerelvények és lóvasutak közlekedtek.

A dkv.hu adattára szerint már 1915. december 23-án meghosszabbították a Hatvan utcai vonalat (Aranybika Szálló – Baromvásártér) a Ferenc Salvatore Hadikórházig. 1924. február 18-án a Pallagig vezető villamospálya nyílt meg, s két villamosjárat közlekedett a

pályaudvar – Gazdasági Akadémia és a Nagyerdő – Gazdasági Akadémia viszonylaton. 1927. december 15-én átadták a Nagyerdei körúti pályát, amelyik az épülő egyetemi központot és a klinikatelepet érintette.

Lóvasút a Kossuth utcán
Az akkori viszonylatok a következők voltak.
1.: Nagyállomás – egyetem – klinikák – Nagyállomás.
2.: Nagyállomás – Nagyerdei Fürdő.
3.: Nagyerdei Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag.
4.: városháza – közvágóhíd.
5.: Aranybika – Baromvásártér.
6.: Aranybika – tűzérlaktanya.
12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia, Pallag.

A Csapó utcai vonalat 1934. június 2-án hosszabbították meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd 

1938-ban a főkapujáig. 1943-ban a Hatvan utcai vonalat is meghosszabbították a mezőgazdasági középiskoláig (a mai agrártudományi karig), majd 1949-ben a Görgey utcáig. 1950: a Nagyerdő és a tüdőszanatórium közti, 7-es vonal átadása. 1962: a Kossuth utcai pálya áthelyezése a mai Szent Anna utcára (4-es vonal). 1969. június 20-án forgalomba állt az első, Debrecenben gyártott FVV 1200-as csuklós villamos (a „Bengáli”).

Tömegközlekedés a főtéren, 1914 előtt
Mégis, 1970. március 31-én bezárták a 3. és a 7. számú – Pallagra és a tüdőszanatóriumhoz közlekedő – vonalakat. Ezt további drasztikus lépések követték: 1971. május 31.: a 6-os számú, Csapó utcai vonal megszüntetése. 1973. szeptember 29-én az 5-ös számú (Hatvan utcai) vonal megszüntetése, végül 1975. június 23-án a Szent Anna utcai, 4-es számú vonalé. Az már a legújabb kori krónikánkhoz tartozik, hogy hosszas és „nem mindennapi"

beruházás nyomán, Debrecennek 2014 februárja óta ismét két villamosvonala van, amiken Ganz Hunslet és CAF-járművek közlekednek. A Bengálikat abban az esztendőben nyugdíjba küldték, s immár csak nosztalgiakocsiként szolgál(nak). Az alábbi galériánk az évtizedek kocsijait mutatja be. Fotók: Csokonai Kiadó, DKV, helytörténeti fotótár, Képzőművészeti Kiadó, Uropath. 



Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése