Keresés ebben a blogban

2019. április 29., hétfő

Cserepes utcai agónia


Debrecenben az egykori fazekasság, cserépkészítés emlékét a Cserepes utca őrzi, mely a Mester és a Jókai utca között fekszik. A Libakert felőli szélén, a 23. szám alatt áll egy régi, viharvert ház, ami több okból is különleges. Fotók© Debreceni Képeslapok

A házról Bihari Zoltán töltött fel archív fotókat a Facebook-oldalunkra. Köszönjük!

Bihari Zoltán és Balogh László szakértő olvasóink korábbi hozzászólásaiból is tudhatjuk, hogy anno itt forgatták a Légy jó mindhalálig című filmet, és ebben az épületben laktak ,,Doroghyék". A lenti képösszeállításban is látszik, hogy az öreg ház mögé már egy nagy társasházat emeltek. Tudható továbbá, hogy itt ér véget majd a belvárosi ,,tehermentesítő út" északi része...

A kis ház és környezete 2019 áprilisában. Fotók© Debreceni Képeslapok

Így tehát összességében az feltételezhető, hogy ezt az épületet is le fogják bontani. Másik olvasónk, Szilágyi Zoltán erről így vélekedett: ,,Ha én dönthetnék, akkor ezt a házat mint egy cívis város egyik jelképét tataroztatnám, hiszen a régi Debrecenből nem sok minden, szinte semmi sem maradt meg."

A Cserepes utca békés, falusias hangulata az új házak nélkül. Fotók© Debreceni Képeslapok

Vértesi Ferenc a Facebook-posztunk hozzászólásai között azt is felidézte, hogy a környéken anno népi táncos lányok laktak, akiknek az édesapjuk tűzoltó volt. ,,Kunkli bácsi, a vízszerelő is itt lakott valamelyik házban, a szemközti oldalon pedig Bernáthék. A Jókai utca felé eső részen Gőz Icáék, édesapja kőműves volt." Fotók© Debreceni Képeslapok

Talán Szilágyi Zoltánnak lesz igaza,
és megmenekülhet ez a híres ház is,
akárcsak az utca többi épülete.
Fotók© Debreceni Képeslapok
És végül Zámbóné Lakatos Mária egészen friss hozzászólása: ,,EBBEN A HÁZBAN ÉLTEM 6 ÉVES KOROMIG, 1960-IG!!! De örülök, hogy még megvan! Nem vagyok hívő, de imádkozni fogok azért, hogy le ne bontsák. Az 59-es fimforgatásra nagyon jól emlékszem, életem meghatározó élménye volt. A fotón szereplő hintaló is az enyém és öcsémé volt (Sanyi! Sándor Lakatos, Sándor Lakatos). Nyüzsögtek a filmesek az egész utcában, a háztetőkön, kerítéseken rengeteg bámészkodó, síneken mozgó kamerákra, sok-sok színészre emlékszem, Psota Irén, TÖRŐCSIK MARI!!!

Gyönyörű volt, fiatalon, fenékig érő hosszú szőke hajjal, kissé kényeskedve, affektálva, amiért korán elhozták a szállodából , és így ő meg fog fázni... Imádtam! És imádtam a főszereplőt, a Nyilas Misit játszó Tóth Lacit! Valósággal szerelmes voltam belé 5 évesen! Róla álmodtam, állandóan emlegettem. Még egy büdös nagy pofont is kaptam miatta, mert mi, az udvarban lakók ott bámészkodhattunk a forgatás alatt az udvaron, azzal a feltétellel, hogy csendben maradunk. És én képes voltam hangosan felkacagni, amikor a Nyilas Misit játszó Tóth Laci, a kapun belépve, kiejtette a csókát a zsebéből. Emiatt újra kellett forgatni a jelenetet, és apámat megszidták miattam" elevenítette fel Mária. 

5 éves kori ,,szerelmem", a Nyilas Misit játszó Tóth Laci. Kaptam tőle egy dedikált fotót, de az sajnos az elmúlt 60 év alatt vhová elkeveredett...  idézte fel Zámbóné Lakatos Mária ezzel a képpel

Értékes, kedves levelében Zámbóné Lakatos Mária egyúttal kifejtette: ,,Még arra emlékszem, hogy két idős Tóth család lakott az udvarban rajtunk kívül, a kövér Tóth nénire, és ellentétjére, a kis apró, sovány Tóth nénire emlékszem. És még arra, hogy 50 forintot kaptunk azért, amiért kipakoltak bennünket a lakásból. Úgyhogy a fotón felhalmozott holmi a miénk volt. Bocs, kicsit hosszú voltam, de elkapott a nosztalgia!"

2019 júliusában elkezdődött az utca bontása az útszélesítés miatt. A képen egy szomszédos épület romjai...

DBKL

2019 szeptembere: sorra tűnnek el az épületek a Jókai utca felőli részen is... Fotók© Debreceni Képeslapok

Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

2019 szeptembere. Bekukucskálva egy levélnyíláson, ezt láttuk. Háttérben a Jókai utcai építkezések, amelyek helyén szintén régi szép házak álltak. Fotók© Debreceni Képeslapok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése