Keresés ebben a blogban

2025. november 6., csütörtök

Az 1995. november 6-i ítéletidő Debrecenben

Debrecen és környéke útjain az 1995. november 5-én, vasárnap éjszaka elkezdődött rendkívüli, intenzív havazás és erős szélfújás miatt sajnos öten fagytak meg (lásd alul a mellékelt archív újságoldalakon). Az utakon közlekedési balesetek is történtek, a tömegközlekedésben pedig tetemes késéseket is okozott az időjárás. Fotók, illusztrációk: © Vass Attila Tamás / Debreceni Képeslapok

A havas Piac utca. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A metszően hideg északi szél és a hőmérséklet jelentős csökkenése már a hét végén jelezte a korai telet, majd vasárnap éjszaka a megyében is elkezdődött a havazás. A hó eltakarítását és a közlekedést hóátfúvások nehezítették meg. Napközben 25 Közutas munkagép, hóekék, sószóró és hómaró gépek dolgoztak a megyében. Hétfőn hajnalban egy árokba borulás végződött könnyű sérüléssel, délelőtt pedig súlyosan megsérült annak a tehergépkocsinak a vezetője, amelyik a 35-ös úton csúszott árokba. Az extrém időjárás sok helyen okozott kisebb-nagyobb gondokat az áramszolgáltatásban is.

A havas Verestemplom. Fotó: © Debreceni Képeslapok

Több vezetékszakadás és szigeteléstörés is történt, leginkább a régebbi gyártmányú szigetelők estek az ítéletidő áldozatául. A heves porhóbefúvás transzformátorállomásokban okozott átívelés nevű zárlatot, amely feltűnő hang- és fényjelenségekkel jár. Átívelés történt egyebek mellett az Újkerti lakótelep több Titászos objektumában és a Balmazújvárosi úti városhatárban lévő trafóban. Hétfő délelőttig mintegy 100 kisfogyasztói és csaknem 20 középfeszültségű hiba volt, melyek a zord idő számlájára írhatók. A kisfeszültségű meghibásodások száma estére elérte a 300-at. A Titász hétfő estig az üzemzavarok 90 százalékát elhárította, de a teljes elhárítást nehezítette, hogy aznap újabb üzemzavarok is voltak.

A havas Hajnal utca. Fotó: © Debreceni Képeslapok

Hajdú-Bihari Napló akkori száma szerint az ítéletidő nem kímélte a debreceni repülőteret energiával ellátó trafóházat sem. Mire a Titász ügyeletesének bejelentették a hibát, lemerültek a műszerek akkumulátorai. A kifutópálya mellett elhelyezett gyűjtőoszlopról nem tudták továbbítani az adatokat. Pedig ilyen időben fontos lenne tudni a szél erősségét, de a budapesti központnak csak a hőmérsékleti adatokat és a hóesést tudták telefonon jelenteni. Időközben leállt a fűtés és a világítás. Szerencsére hétfőn nem érkezett repülő, a következőt keddre várták.

A havas Kálvin tér. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A 60–70 km/órás szél meglengette a felső vezetékeket, s emiatt gyakran sebességkorlátozásra kényszerültek a vonatok (például Püspökladány és Karcag között). A Budapestről 6 óra 05 perckor induló, Záhonyig közlekedő gyorsvonat például 105 percet késett, de az egy órával később indított Intercity is 50-et, míg a Puskin expressz 300 perces késésben volt. Ohat–Pusztakócs és Egyek között 30–50 centi magas hó lepte be a síneket. A vonalat hóekés dízelmozdonyok járták, hogy a hóátfúvásos területeken gyors segítséget nyújtsanak.

A havas Déri tér. Fotó: © Debreceni Képeslapok

A Hajdú Volán távolsági járatai is késtek, általában 10–40 percet. Nehezen jutott ki az autóbusz a főútra a két józsai városrészből is, míg az Ondódra tartó 17-es busz akadályt képezve keresztbe fordult az úton. Méteres hótorlasz volt a településrész és a műanyaggyár között. A tetemes hó már az erősen lefagyott utakra esett rá éjszaka, s ez a síktalanítást megnehezítette. Az AKSD-nek hétfőn hajnaltól öt munkagépe folyamatosan dolgozott a városban, a fő tömegközlekedési útvonalakon és a városi átkelő főutaknál. Nagy gondot okozott, hogy az erős szél visszafújta az utakra a havat...
(Kedves Olvasónknak, Kenyeres Attilának köszönjük, hogy emlékeztetett a 30 évvel ezelőtti esetre!)


Kapcsolódó összeállításaink:
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése