Debrecenben
két keskeny vágányú kisvasút is működik. A nagyerdei vidámpark kisvasútja 1960-ban nyílt meg, míg a Zsuzsi már 133 éves. Az
öregebb vonat ma az erdőspusztai Hármashegyaljáig közlekedik, és eredetileg a gúti
erdőben kitermelt fa Debrecenbe hozatala érdekében épült.
Az
1882. július 16-án átadott – 950 mm nyomtávú – vasutat a Kopf és Steinberger nevű vállalkozók üzemeltették a csapókerti Fatelep
és Nyírmártonfalva közötti 21,5 km-es szakaszon. Később a szerelvények már Nyírbéltekig jártak.
|
Vasárnap délutáni menet 2015. augusztus 23-án |
Kezdetben két gőzmozdony üzemelt, melyeknek 20 km/h volt a sebességük. Közülük az I-es pályaszámú, 107 lóerős, fatüzelésű mozdony kapta a Zsuzsi nevet.
|
Az 1923-ban gyártott gőzmozdony a Budai Nagy Antal utcai kereszteződésben. Fotók: © Debreceni Képeslapok |
A vasutat 1961-ben építették át a szabványos 760
mm-es nyomközűre, és
akkor kerültek ide a ma is használt Mk
48-as
dízelmozdonyok. A pályát 1977-ben
kurtították meg Hármashegyaljáig (16,6 km-esre), a következő évben pedig
úttörővasút
lett a Zsuzsi. 2008 óta a DKV leányvállalata.
|
A gőzös a fűtőháznál |
A
Zsuzsi járműparkjának egyik legkülönlegesebb darabja az 1923-ban
gyártott gőzmozdony. Ez egyébként a Közlekedési Múzeumé, és
2006 decembere óta pöfékel nálunk.
A kisvonattal kijuthatunk az ősi Ördög-árokhoz is, ami a szarmaták által épített, izgalmas hangulatú erődítménynek egy
rekonstruált szakasza a Vámospércsi út mellett.
Felhívjuk
a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják
a Debreceni
Képeslapok fotóit
és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról,
akkor
az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga
után.
A
szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
|
Sínautó a Zsuzsi-telepen |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése