A debreceni trolibusz-közlekedés éppen 40 esztendeje, 1985. július 2-án kezdődött. A régi szovjet vörös ördögökön, a ZIU-kon utazni sokszor felért egy igazi túlélő kalandtúrával, de ma már szerencsére főként korszerű, komfortos járművek futnak. Fotók: © Vass Attila Tamás / Debreceni Képeslapok
![]() |
Ikarus-troli a Wesselényin. Fotók: © Debreceni Képeslapok |
A helyi közösségi közlekedési szolgáltató, a DKV így ír a krónikájában az úttörő eseményről: az ünnepélyes avatóünnepség a Névtelen utca Erzsébet utca felőli torkolatában volt, ahol Urbán Lajos közlekedési miniszter adta át jelképesen Nagy Géza igazgatónak és a cégnek az új tömegközlekedési járművek üzemeltetési jogát. A vonal a 2-es viszonylatszámot kapta. Akkor egyébként már csak az egyes számú villamosok közlekedtek Debrecenben.
![]() |
ZIU a Wesselényin. Képeslapfotó: Nagy Imre |
1986. szeptember elsejével ezt meghosszabbították a Köztemető főkapujáig, míg az MGM-ig közlekedő betétjárat a 2A viszonylatszámot kapta. Két évvel később, 1988. október 3-án a DKV üzembe helyezte a 3-as számú trolibuszvonalát is. S miért tűnt olykor kalandtúrának a trolibuszozás? Azért, mert a ZIU-k induláskor és fékezéskor nagyon hirtelen mozdulatokat végeztek, az utasok pedig olyankor repültek, csapódtak, ütődtek, amerre láttak. De spongyát rá, hála Istennek, ez már a múlt, hiszen 2005 óta szuper kocsikkal (is) büszkélkedhetünk.
![]() |
DKV-parádé a 2015-ös környezetvédelmi világnapon |
A társaság járműparkjában ma is van ZIU-9-es, de már nagyon ritkán tűnik föl a városban. A 31 szóló trolibusz között Ganz Solaris T12-esek, Ganz Solaris T 12 D-sek, valamint Ganz Skoda T 12 D-2 és MAZ 103T troli (volt) található. Sőt, az állományt öt csuklós Ikarus–Obus 280T9.90 típusú trolibusz is gyarapította, melyek között van régi piros és átfestett kék is. A kocsik egyébként napjainkban a 3, a 3A, a 4, az 5 és az 5A jelű vonalakon közlekednek.
A 30. évforduló alkalmából nyílt meg a közlekedéstörténeti emlékszoba a Salétrom utca 3. szám alatti DKV-telepen. Erről még külön is megemlékezünk, járműves képeslapjainkat pedig lásd: itt.
![]() |
Ganz troli a Kossuth utca és a Széchenyi utca között |
Kapcsolódó összeállításaink sok régi képpel:
- 140 éves a debreceni tömegközlekedés
- A gőzmozdonyos cívisváros
- A villamosközlekedés aranykora
- Az utolsó Bengáli
- Az első CAF
- Az új 2-es villamosvonal
- A 4-es villamos
- Az 5-ös villamos
- A 6-os villamos
- A pallagi villamosjáratok
- A fénytroli
- A Mikulás-Bengáli
- A közlekedéstörténeti emlékszoba
- A mozdonyok és vonatozás szerelmese
- Futurisztikus szupervonatok a Nagyállomáson
- A Debrecen tengerjáró hajó
- A Malév debreceni repülőtere
- A XII-es pánvélvonat
- Az első Bengáli
![]() |
A troliátadás tudósítása |
Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése