Keresés ebben a blogban

2018. május 29., kedd

A modern Nagyállomás

Debrecen mai Nagyállomása már 57 éve szolgálja a vasúti közlekedést. A modern stílusú épületegyüttest Kelemen László és Sajó István tervezte.

A Nagyállomás és a Petőfi téri repülőszobor, háttérben a gáztároló.
Nagyobb fotókért kattints a képre!
Az 1961. augusztus 20-án át-adott létesítmény helyén a Pfaff Ferenc-féle palota pompázott, amit 1902. július 14-én nyitot-tak meg – lásd múltidéző albu-munkban. Ezt a díszes csarno-kot is bombatalálat érte 1944-ben, ám majd csak a mai fő-épület elkészültekor bontották el. Az alábbi galériánkban a még vadonatúj állomás, váró-termek, művészeti alkotások, posta, resti és munkásszálló egy-egy szép archív fotóját mutatjuk meg.

A Restinek pazar kerthelyisége is volt – lásd az albumban!
Ehhez pedig az Uvaterv, a For-tepan, a Képzőművészeti Alap, a Panoráma, valamint Horváth Zoltán felvételeit hívtuk segítsé-gül. Közreadásuk nemcsak az évforduló miatt aktuális, hanem a komplexum várható átépítése, bővítése miatt is. Ellentmondó hírek érkeznek ugyanis a bon-tásokról – így ezt a cikkünket annak reményével zárjuk, hogy megmaradnak a Nagyállomás és a Petőfi tér értékei...

A resti mellett egy szuper tejivó is működött az állomáson. Fotó: Fortepan / Bauer Sándor, 1974


Az új ,,palotához" munkásszálló és postahivatal is épült. Az Uvaterv 1962-es sorozatában a postáról is szuper felvételek találhatók. Megnéztük, az enteriőrben szerencsére ma is megvan a márványburkolatú oszlopsor, padló és ügyfélpult. 


Akkoriban egyébként, ha végigment a kor embere a Vörös Hadsereg útján a Nagyállomástól a Nagytemplomig, akkor ebben a fantasztikus hangulatban lehetett része.


A Vörös Hadsereg útja a négy fasorral és a Kossuth-sarki kupolával. Fotó: Fényes Tamás / Képzőművészeti Alap

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.