Keresés ebben a blogban

2023. november 24., péntek

Így közlekedtünk Debrecenben az 1970-es években

A Kálvin tér 1973-ban a volt Patyolatnál és HÁÉV-székháznál. Fotó: Fortepan / Lencse Zoltán

Debrecenben 40–50 évvel ezelőtt az 1960-as évek színvonalához képest továbbra se volt forgalomban sok magán gépjármű, azonban a számuk folyamatosan emelkedett.

A Vörös Hadsereg útja a sokak által halálkanyarnak nevezett útszakasszal. Fotó: Fortepan / Uvaterv, 1974

 A galéria a képre kattintva is megnyitható!

Gyalogosok a Kossuth téren, a Nagytemplom előtt. Fotó: Fortepan / Bencze László, 1974

Múltidéző összeállításunkat a Kálvin tér 50 évvel ezelőtti arcával kezdtük, aztán a sokak által halálkanyarnak nevezett útszakasz elevenedik meg a gyönyörű színes panorámaképen.

A Vörös Hadsereg útján itt az ezredfordulóig lehetett közlekedni gépjárművel. Fotó: Fortepan / Bencze László, 1976

A főutcának ezen a részén, az Aranybika előtt is sétálóövezet van 2001 óta. Fotó: Fortepan / Inkey Tibor, 1971

A korzó előtti időkben a Csapó utcáról mindkét irányba lehetett kanyarodni a főutcára. Fotó: Fortepan / Bencze László, 1976

Összeállításunkban a Fortepan debreceni kollekciójából válogatunk. A fenti és következő korabeli képeken a Csapó utcai kiágazás mellett a Dollárház és a Rózsa utcai taxiállomás is megelevenedik.

A korszak jellegzetes autói a Csapó utcai Dollárház Csemege-üzleténél. Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán, 1974

A Rózsa utcai taxiállomás a Tóthfalusi tér és a Vörös Hadsereg útja között. Fotó: Fortepan / Bojár Sándor, 1975

A Kálvin tér forgalma a volt Patyolatnál (nyitóképünk teljes méretben). Fotó: Fortepan / Lencse Zoltán, 1973

Ez is a Kálvin tér, ahol ma az Új Városháza működik az átalakított épületben. Fotó: Fortepan, 1978

A következő archív felvételeken a régi Széchenyi utca, majd pedig a távolsági buszállomás is visszatér.

Autók és más közlekedők a Széchenyi utca ekkor még meglévő fasorai alatt. Fotó: Fortepan / Bencze László, 1979

A Külsővásártéri távolsági autóbusz-állomás egy farmotoros Ikarus busszal. Fotó: Fortepan / Uvaterv, 1978

A Kölcsey-művközpontot 1978-ban adták át. Az intézményt bemutató fotón a jellegzetes okkersárga csuklós Ikarus is feltűnik (vélhetően egy 31-es busz). A folytatásban bekukkantunk a Jászai Mari utcába is, majd pedig a Nagyállomás várótermében nézünk körül.

Az egyéves Kölcsey művelődési központ látképe, a Bethlen utcán egy új Ikarussal. Fotó: Fortepan / Faragó György, 1979

Fiatalember egy Zaporozsec kisautóval a Jászai utcában. Fotó: Fortepan / Bencze László, 1979

Fiatalember egy Komar-Romet kismotorral a Jászai utcában.Fotó: Fortepan / Bencze László, 1979

Vonatra várakozók a Nagyállomáson, a digitális utastájékoztatás előtti időkben. Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán, 1974

A 40–50 évvel ezelőtti fotósok a belvárostól távolabbi helyeket is megörökítették, összeállításunk végéhez közeledve lássunk példákat ezekre is! A sorból a fénykorát élő csónakázó se marad ki...

A mai Rakovszky (anno Fürst Sándor) utca látképe az Árpád téri templom erkélyéről. Fotó: Fortepan / Uvaterv, 1974

A Szabadság útjáról az Árpád térre tartó dömperek a még macskaköves úton. Fotó: Fortepan / Uvaterv, 1971

Kapcsolódó múltidéző összeállításaink sok szép régi képpel:
Vízibicikiző lányok a 2013-ban megszüntetett nagyerdei csónakázótavon. Fotó: Fortepan / Urbán Tamás, 1973

Felhívjuk a figyelmüket mindazoknak, akik az engedélyünk nélkül használják a Debreceni Képeslapok fotóit és írásait, hogy amennyiben nem távolítják el az oldalaikról, akkor az bírósági eljárást és kártérítési követelést von maga után. A szabályos megosztásokat nagyon köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése