Keresés ebben a blogban

2018. március 19., hétfő

A villamosközlekedés aranykora

A Vörös Hadsereg útja az 1960-as évek elején.
Fotó: Képzőművészeti Alap
Debrecen belvárosa, felhős délelőtt: régi tuják sokasága, lovas szekerek, teherautók és nyüzsgő gyalogosok...

A sín emitt leágazik a Csapó utcára, odaát pedig a püspöki palotát is célba veszi. Mintha egy teljesen másik Aranybikára tekintenénk le. Ez a fekete-fehér képeslap nem számít kuriózumnak, ám a korabeli atmoszférát tökéletesen tükrözi.

Nagyobb fotókért kattints a képre!


A hotel mellett még elevenen élt a régi, üzletes épületsor (amin át a Vörös Meteor-sportpályára is le lehetett menni), a Vörös Hadsereg útja pedig egy valóságos közlekedési csomópont volt.
Nem mellesleg Debrecenben 1911. március 16. óta járnak villamosok, azelőtt pedig (1884. október másodikától) gőzmozdonyos szerelvények közlekedtek. (Fotó: Bakonyi Béla / Képzőművészeti Alap Kiadóv.)

A régi négyes vonal a Kossuth utcán. Reprint: Uropath
A kártya a debreceni villamosközlekedés 1970-ig tartó aranykorának egy szép jelenetét ábrázolja. A dkv.hu adattára szerint már 1915. december 23-án meghosszabbították a Hatvan utcai vonalat (Aranybika Szálló – Baromvásártér) a Ferenc Salvatore Hadikórházig. 1924. február 18-án a Pallagig vezető villamospálya nyílt meg, s két villamosjárat közlekedett a pályaudvar – Gazdasági Akadémia és a Nagyerdő – Gazdasági Akadémia viszonylaton. 1927. december 15-én átadták a Nagyerdei körúti pályát, amelyik az épülő egyetemi központot és a klinikatelepet érintette.

Bengák és Ikarusok 1978-ban a Vörös Hadsereg útján. Fotók: Megyei Tanács, IPK Vállalat

Az akkori viszonylatok a következők voltak. 1.: Nagyállomás – egyetem – klinikák – Nagyállomás. 2.: Nagyállomás – Nagyerdei Fürdő. 3.: Nagyerdei Fürdő – Gazdasági Akadémia, Pallag. 4.: városháza – közvágóhíd. 5.: Aranybika – Baromvásártér. 6.: Aranybika – tűzérlaktanya. 12.: Nagyállomás – Gazdasági Akadémia, Pallag. A Csapó utcai vonalat 1934. június 2-án hosszabbították meg az 1932-ben megnyitott köztemető I. kapujáig, majd 1938-ban a főkapujáig. 1943-ban a Hatvan utcai vonalat is meghosszabbították a mezőgazdasági középiskoláig (a mai agrártudományi karig), majd 1949-ben a Görgey utcáig.

Nosztalgiakocsik és CAF a Nagyállomásnál
1950: a Nagyerdő és a tüdőszanatórium közti, 7-es vonal átadása. 1962: a Kossuth utcai pálya áthelyezése a mai Szent Anna utcára (4-es vonal). 1969. június 20-án forgalomba állt az első, Debrecenben gyártott FVV 1200-as csuklós villamos (a „Bengáli”). Mégis, 1970. március 31-én bezárták a 3. és a 7. számú – Pallagra és a tüdőszanatóriumhoz közlekedő – vonalakat. Ezt további drasztikus lépések követték. 1971. május 31.: a 6-os számú, Csapó utcai vonal megszüntetése. 1973. szeptember 29-én az 5-ös számú (Hatvan utcai) vonal megszüntetése, végül 1975. június 23-án a Szent Anna utcai, 4-es számú vonalé.

Tehát 2015 nyarán már 40 éve volt annak, hogy egy vonala maradt a cívisvárosnak. Az már a legújabb kori krónikánkhoz tartozik, hogy hosszas és nem mindennapi" beruházás nyomán, Debrecennek 2014 februárja óta ismét két villamosvonala van, amiken Ganz Hunslet és CAF járművek közlekednek (a Bengálikat abban az esztendőben nyugdíjba küldték).
Képeslap-kollekciónkban további járműábrázolások is megtekinthetők!


Képeslapként használható DKV-villamosjegyek, Gara Kálmán ajándékai.
Design: Navép Kft., rinoceros Stúdió

(Az itt megosztott képeslapokat se a netről szedtük össze másoktól, hanem a valódi kiadványok alkotta gyűjteményünk példányai.)

DBKL


A Debreceni Közlekedési Vállalat kollektívája az 1950-es években, a villamoson ötágú csillag.
A fotót a DKV és a színház helytörténeti kiállításán repróztuk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.